Friday, September 23, 2011

Tanda Ukhuwwah Yang Mulia

Bismillahirrahmanirrahim

Kupasan UDMZ kitab Syaksiah Muslim tulisan Ustaz Ali Al Hashimi rakaman 45 
Tanda ukhuwwah yang mulia kita suka sahabat dapat KEJAYAAN & MANFAAT

Galakkan sahabat untuk berjaya mendapat manfaat dan cuba bagi laluan kepada sahabat sehingga dia berjaya. Jika kita sekat dan tak bagi dia naik, ini bukan ukhuwwah.

Jika kita berusaha memberi laluan untuk sahabat mendapat kejayaan, perbuatan ini mendekatkan diri kepada Allah. Ini adalah sebaik-baik ketaatan. Kerja yang dianggap sebaik-baik ketaatan dan mendapat pahala mesti lahir sungguh-sungguh dalam kehidupan kita.

Kena ada projek bersama untuk rasa kepentingan bersama dan untuk mencapai matlamat yang kita cita-citakan dan bersama menjayakan projek-projek untuk manfaat Islam. Ukhuwwah berkait rapat dengan sifat memahami antara satu sama lain.

Setiap projek mesti ditegak atas dasar aqidah bukan atas dasar kepentingan lain. Jika ianya diatas dasar kepentingan lain dia tidak akan berterusan.

Orang-orang Muhajirin berjuang di jalan Allah. Di tanah air mereka sendiri, harta benda mereka dirampas. Mereka mencari kebenaran dan ganjaran dari Allah semata-mata dan menolong menegakkan deen Allah semata-mata.

Allahu taala A'lam

No comments:

Post a Comment